Gépjárműadó, betegbiztosítás, OSA, anyagleadás

2021.03.01 14:48

A járványhelyzet és a rendeleti kormányzás miatt, az „elvárás” oldalon kaotikus állapotok uralkodnak, ami erősen kihat a vállalkozásokra és így a könyvelők munkájára is. Az alábbiakban néhány fontos dologra szeretném felhívni a figyelmet:

  1. A gépjárműadó kezelése átkerült a NAV-hoz, mellyel a hivatal láthatóan nem tud megbirkózni, így ezúttal várhatóan – információ hiányában – nem tudom a szokásos módon, előre jelezni az utalandó adó összegét.
    1. A fizetési határidő 2021.03.16.
    2. Az adó összegét ezentúl, ezer forintra kerekítve vetik ki és így kell megfizetni.
    3. Várhatóan I. Fokú határozat formájában fog megérkezni a kivetés.
    4. Össze-vissza küldözgetik a határozatokat, így nem lehet tudni, hogy elektronikusan, vagy postai úton fog-e megérkezni, mint ahogy azt sem, hogy a cég tulajdonosának, vagy nekem, mint könyvelőnek küldik-e meg.
    5. A NAV nem fogja minden évben kiküldeni a határozatot. A fizetési kötelezettség mindaddig változatlan marad, míg új határozat nem érkezik.
    6. Szeretném kérni elektronikus formában a határozatot, hogy a továbbiakban is segíteni tudjak a fizetési kötelezettség határidőre történő teljesítésében.

  2. Az orvosi ellátásokkal (betegbiztosítással) kapcsolatban problémák merülhetnek fel. A NAV-tól átvette a NEAK (Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő) a TB nyilvántartást, ahol teljes a fejetlenség. Több esetben fordult elő, hogy hiába volt valaki biztosított, az orvosnál szembesült azzal, hogy „piros” lámpát kapott, tehát nincs élő biztosítása, vagy több évre visszamenőlegesen százezres követelést írtak elő az adó-folyószámláján, jogtalanul. Ilyen ügyekben szinte lehetetlen intézkedni, mivel a NAV már nem foglalkozik az üggyel, a NEAK pedig elérhetetlen.
    1. Célszerű tehát rendszeresen lekérni a személyes adó-folyószámlát, elkerülendő egy jogtalan NAV inkasszót, vagy elutasított orvosi ellátást.
    2. Érdemes erre a dolgozók figyelmét is felhívni.
    3. Probléma esetén, javasolt sürgősen e-papíron keresztül intézkedni egyszerre a NEAK és a NAV irányában is.
  3. A NAV rendszereinek bizonytalan működése sok problémát jelent a bevallások, bejelentések, adat lekérdezések és a számlázások tekintetében is. Sorozatosan fordul elő, hogy a bevallási határidő napján (de bármikor máskor is) nem működik a rendszer, vagy épp használhatatlan.
    1. Rendkívül fontos, hogy minél előbb megkapjam a könyvelési és bérszámfejtési anyagot, hogy legyen idő a NAV rendszeréhez igazítani a feldolgozást és bevallások beküldését.   

    2. A heti több alkalommal megjelenő újabb és újabb kormányrendeletek hatására, folyamatosan változtatni kell a könyvelő program működésén, hogy az megfeleljen a rendeletben előírtaknak és a NAV elvárásainak. Ez gyakran eredményezi azt, hogy -tőlem függetlenül - egy-egy adónem megfizetésére vonatkozó adatot, csak az utolsó pillanatban tudom kiküldeni.
    3. Amennyiben valaki probléma tapasztalható a számlák beküldésének terén, vagy egyéb ügyet intéznél az ügyfélkapun, vagy a KAÜ-n, de a program azonosítási, jelszó, vagy egyéb értelmezhetetlen problémát jelez, érdemes ellenőrizni, hogy működik-e az adott oldal. Hiba esetén, célszerű várni pár órát, vagy esetleg egy napot is.
    4. Itt lehet ellenőrizni a NAV oldalak működését, működési sebességét: https://www.vanenav.hu/
  4. Az OSA listák kiküldésével kapcsolatban szeretném hangsúlyozni, hogy ez csupán egy támpont, a könyvelési anyag összeállításához. Vannak számlák, melyeket a lista nem tartalmaz, illetve elképzelhető, hogy olyan számlát is tartalmaz, mely már korábban át lett adva a könyvelésre. A kapott (letöltött) listát nem tudom szerkeszteni.